اخذ رتبه پیمانکار
نوشته شده توسط : ثبت پارس

شرایط اخذ رتبه پیمانکار

با اخذ رتبه بندی پیمانکار، پیمانکاران میتوانند به صورت شفاف تری در حوزه فعالیت خود به کار خود ادامه دهند. توجه داشته باشید پس از ثبت شرکت خود باید اقدام به کسب رتبه کنید، زیرا برای فعالیت یا همکاری با ادارات دولتی نیاز به کسب رتبه بندی نیز دارید. نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد، آن است که کسب رتبه ها از ۱ تا ۵ می باشد و رتبه یک بالاترین رتبه و ۵ پایین ترین رتبه به حساب می آید. در ابتدای رتبه بندی ممکن است به رتبه یک که اعتبار زیادی دارد دست پیدا نکنید که این موضوع کاملا طبیعی است. اما اگر برای اخذ رتبه پیمانکار اقدام نکنید نمی توانید در پروژه های عمرانی و اجرایی شرکت کنید و فرصت های زیادی برای توسعه شرکت خود از دست میدهید. بنابراین اگر قصد موفقیت در حوضه پیمانکاری را دارید از رتبه بندی پیمانکار به راحتی رد نشوید. مد نظر داشته باشید که برخی از رتبه ها توسط شرکت ها اخذ می شوند ثابت نمی باشند از همین رو این امکان وجود دارد  که برای افزایش رتبه و اقدام بهتر تلاش کنید و رتبه خود را به ۱ برسانید. برای شرایط اخذ رتبه پیمانکار موارد زیر را به مطالعه کنید.

رتبه بندی پیمانکار چیست؟

رتبه بندی پیمانکار، فرآیندی است که طی آن صلاحیت و توانمندی یک شرکت پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ارزیابی می‌شود. این رتبه بندی بر اساس معیارهای مختلفی، مانند توان مالی، تجهیزات، نیروی انسانی، سوابق کاری و کیفیت پروژه‌های اجرا شده و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (سازمان برنامه) انجام می شود. رتبه بندی پیمانکار راهی برای سنجیدن درجه کیفی و کمی شرکت پیمانکار در مقیاس با سایر رقبا خود است. این رتبه بندی آنقدر به شرکت ها اعتبار میبخشد که پس از کسب حتی رتبه ۵ در رتبه بندی پیمانکار میتوانند به طور مستقیم و یا مزایده در پروژه های عمران فعالیت داشته باشند. با اخذ رتبه پیمانکار میتوان شرکت را با اطمینان بیشتری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی کرد.

اولین گام برای اخذ رتبه پیمانکار چیست؟

همانطور که در بالا بیان شد پی بردیم که رتبه بندی شرکت ها در چند سطح امکان پذیر است، کمترین سطح رتبه ۵ می باشد. ناگفته نماند در ابتدا اخذ رتبه پیمانکار نمی توانید رتبه یک را کسب کنید، زیرا در مرحله اول باید از پایین ترین سطح گرید رتبه را شروع کنید. اولین شرط برای داشتن صلاحیت اخذ رتبه پیمانکار ثبت قانونی شرکت میباشد. برای ثبت قانونی شرکت باید مدیرعامل شرکت حداقل مدرک لیسانس معتیر در رشته های مرتبط داشته باشد و دو کارشناس با حداقل سه سال سابقه در زمینه فعالیت شرکت داشته باشد.

معیار های تعیین رتبه بندی پیمانکار

معیار های تعیین رتبه بندی پیمانکار عبارتند از:

  • تجربه و سوابق کاری: این معیار بر اساس تعداد پروژه های انجام شده، ارزش پروژه ها و مدت زمان انجام پروژه ها را برای اخذ رتبه پیمانکار ارزیابی می شود.
  • توان فنی و مهندسی: این معیار بر اساس تعداد نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و امکانات فنی و توان مدیریتی ارزیابی می شود.
  • توان مالی: این معیار بر اساس میزان سرمایه شرکت، گردش مالی شرکت و وضعیت مالی شرکت ارزیابی می شود.

نکات مهم در اخذ و ارتقای رتبه پیمانکار

باید بگوییم که عوامل زیادی در اخذ رتبه پیمانکار نقش دارد. اعضای شرکت و سوابق تحصیلی پرسنل شما بسیار در دریافت رتبه بندی پیمانکار عالی و رتبه بندی شرکت موثر می باشد. هم چنین دیگر عواملی که می توان گفت در عدد رتبه تاثیر مستقیم دارد، وجود نیروهای متخصص و حرفه ای شماست. توجه داشته باشید برای انجام کار ها به مراتب به نیرو متخصص بیشتری در زمینه کاری خود نیاز دارید. همچنین اگر تمایل به ارتقای رتبه پیمانکاری دارید حتما در پروژه های عمرانی و آبادانی در چند سال آینده به عنوان مدیریت شرکت کنید تا بتوانید علاوه بر این موارد باید به نکات دیگری نیز توجه لازم را داشته باشید، زیرا این موارد بسیار در اخذ رتبه بسیار عالی حائز اهمیت می باشد.

  1. توجه به موارد فنی و بهداشتی قبل و در هنگام کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد
  2. طبق بازه زمانی که مشخص شده است، باید تمامی تجهیزات کارگاه و عملیات مربوط به آن را به درستی پیش ببرید هم چنین احتمال نیاز به برخی ماشین آلات در زمینه کاری تان را فراموش نکنید.
  3. عامل مهمی که در اخذ رتبه پیمانکار می توان به آن اشاره نمود حفاظت فیزیکی می باشد، تامین مواردی از جمله روشنایی، وجود تجهیزات آتش نشانی بسیار مهم به شمار می رود.
  4. تمامی افرادی که در آن شرکت مشغول به کار هستند، برای رتبه بندی پیمانکار، باید بیمه شوند هم چنین تاسیسات و خود ساختمان را نیز بیمه کنید.
  5. داشتن حداقل مدرک لیسانس برای مدیر عامل شرکت
  6. برای اقدام در ارتقای رتبه پیمانکار اعضای هیئت مدیره باید همان اعضای قبلی باشند و در اساسنامه شرکت تغییری به وجود نیامده باشد.




:: برچسب‌ها: اخذ رتبه پیمانکار , رتبه بندی پیمانکار , ارتقای رتبه پیمانکار ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: